BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 18, 2010

people around me

people around me...nang banyak nak...hehehe bukan aku sorang..tapi semua kita di muka bumi tok yg bergelar insan..sik tauklah mun tetiba org ya diam lam utan belantara ala2 tarzan tek nak..yang berkawan ngan dak hewan2 lam utan rimba nun..ya sikpat la nak madah 'people around me' ..ya lebih kepada 'animal around me'..ish? animal? tang pelik jak bunyi eyh...

well..kembali ke pangkal jalan a.k.a cita nak ku kongsikan kepada geng2 seblog ku...actually aku eran binti ajaib bah..kenak org yang ada sekeliling aku time tok bertindak sik mengikut cara yang betul dan berperangai sik seperti yang diharapkan?..ok..bukan semuala...waima nang ada juak kita berperangei kenak tok nak...tapi yang menghairankan aku adalah apabila orang yang hanya pandei menilai kelemahan/kesilapan/kealpaan org lain..tapi lupak nak menilai dirik?..

aku eran ba..kenak kita hanya pandei nak carik kesilapan orang lain tapi bila bab dirik kita pun..lalu esen sik tauk dah...well..aku da beberapa kes sebagai contoh:

1 bila kita tok bekawan or berkenalan..cuba kita nilai lok bad n good things about that particular person..esp org yang baruk kita kenal...aku eran kenak ko suka gilak nak molah onar lam group ko ..tapi lepas ya ko sik padah pun ko yang punya angkara ya...kedak nikam batu tapi lepas ya ko bertapok kat belakang org lain..pelu ka?..mun ko dah molah benda ya, ko ngakuk jaklah..padah ngan org kenak ko molah benda ya dan yang paling penting..ko ikut saluran yang betul..aku eran gney ko yang dah berfikiran matang dan rasional boleh sesuka suki jak polah cara ekot suka ati ko pun?...dalam dunia tok kita ada rules n regulation..so, before nak molah apa-apa keputusan atau benda, guna saluran yang betul ba..esp mun benda ya benda rasmi..n melibatkan benda2 rasmi...
mun ko dah molah sesuatu ya...tapi lepas ya ko diamkan dirik jak o ko padah ngan kaban2 ko..ko sik tauk yang kaban2 ko ya lom tentu dapat keep that secret gia2 jak...n apatah lagik mun benda ya melibatkan org disekeliling ko jua..at the end..disebabkan ko...semua pihak mendapat natijah..yah, mok ko responsible?...

2 kenak ko pelu madah dirik ko ya bagus gik dari org lain? aku eran ngan perangei ko aih,?! mula-mula aku jumpa ko aih, nang aku ingat ko lah org yang boleh dipercayai, mempunyai keperibadian yang baik. muka ko ya, mun jadi pelakon..waima xakan lepas nak..tapi disebabkan muka ko ya muka bait nak..mesti mun ko jadi talam duak muka ...drama ko akan nait rating nya..yah...ko sik tauk kah org actually menyampah ngan perangei ko?...ko sik sedarkan setiap ungkapan ko ya boleh menyakitkan hati?..
yang aku eran..bila ko sik molah keja n hanta pada tepat masanya..ko esen2 sik tauk jak..n ko diam2 kedirik jak..tapi bila org lain polah gia, kolah org yang paling bisin..gago madah takut mdm manas ngan ko la..apala...gago nak push org suh anta keja ya..peluka ko molah gia?..mek org bukannya nembiak hingusan aih....
ko gago madah sik ada org nak lead group la..apa la...peluka ko menegaskan benda ya?..setauk aku sik penah gik mek org melantik ko aih?...setakat nak jadi leader ya..sik pelulah lalu setiap tugasan ko nak jd leader..ok fine..mun ko nang rindok jadi leader nak..dipersilakan..TAPI NAK..PELUKAN KO MADAH KMK JUZ NAK LEAD TAK ORG JAK..SIK ADA ORG INITIATE NAK LEAD TAK ORG..SO KMK LAH YG AKAN BAGI2KAN TUGAS..TAPI NANG MEK SIK MOK JADI GM K...siyes..nakpaka?..padah jak ko mok jadi gm..aku sik kisah..kmk org sik kisah..if u really one to take charge..go ahead..u r most welcome...BUT..JGN KO MOLAH ESEN2 KO YA TERPAKSA..SIK PELU KO BERMUKA2...JUZ BE HONEST K...ambik ko..
n sik pelu ko nak menyindir mek org ko...xkan masuk sindir mek org tok..pelukan ko madah..yalah org mesia tok..tegal berperangei kedak tok la mesia sik maju..&&%%^%% ko sedar sik apa yg ko padah ya?...macamlah ko ya berperangei bagus gilak sampei ko pelu molah statement gia..tapi group sik da juak ku nangga ko ya produktif ney...mun mala jak tertundok2 time org berceramah..neyboh jak nak ngakuk dirik ya bgs..mencik ku!

3 kenak serakaq ko besa jak bila bercerita..tapi bila discussion..ko sik berbunyi2 waima pun sekali?!..pelukan ko memalukan dirik ko gia gilak?...take part lah sayang..apa guna ilmu yang ko belaja bertaun2 tapi soklan biak darjah satu pun ko sik mok nak jawap?there's no rite n wrong bah..jawap jakla...ko bisuk ka?...mun nak menangkas idea org nang ko no 1..bila ditanyak idea lain k pembaikkan...ko diam jak...xda input lalu jak..asi-asi nunjuk pandey..sak jak x gney2 ney...

banyak gik nak ku cita..tapi tangan aku dah kepak...malas aku nak nulis agik...

p/s..aku tauk aku sik sesempurna ni..tapi tak org plz la...janganla nak menuduh org tanpa kita kenal lok org ya...jangan nak judge org mun ko sik kenal ati budinya...jangan ko rasa dirik ko bagus segalanya then ko menindas org lain...dan yang paling penting..JANGANLAH KO RASA KACAK GILAK SAMPEI KO SIK SEDAR SEBENARNYA ADA ORANG LAIN LAGIK KACAK DARI KO..KACAK SIK SEMESTINYA BAB BODY FIGURE JAK KOWH..JANGAN KO CETEK GILAK...KACAK DARI DALAM ADALAH LEBIH BERMAKNA..SIK AKAN ILANG DITELAN WAKTU KOH..yah..bergaya aku tok...ahakz~

love_piece

0 comments: